Je wilt meer bezoekers op je website. Of lokaal beter gevonden worden. Misschien wil je beter gevonden worden dan je concurrentie? Ik leg jou uit wat SEO is en wat de voordelen van SEO zijn voor jou.
SEO wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. SEO gaat over het optimaliseren van je website. Dit doen SEO specialisten op basis van de richtlijnen van de zoekmachines. Maar de allerbelangrijkste redenen waar je rekening mee moet houden zijn de behoeftes van jouw doelgroep.
SEO bestaat uit drie hoofdonderdelen: techniek, content en autoriteit. Dit worden de 3 pijlers genoemd waar goede SEO aan moet voldoen.
In een SEO traject ga je aan de slag met deze drie onderdelen. Door een analyse te maken van de technische kant van je website weet je waar je winst kan behalen. Bijvoorbeeld door fouten op te lossen waardoor je website sneller kan laden. Maar ook door je door je huidige content te optimaliseren en nieuwe content te creëren .
Het doel van SEO is om meer relevante bezoekers naar je website toe te trekken. Want je wilt zo het aantal conversies verhogen. Uh? Conversie? Conversies zijn de aantal keren dat een bezoeker een dienst of product afneemt via jouw website. Dat kan een aankoop zijn of een contactformulier invullen. Of een e-book downloaden.
Maar hoe zorg je er nou voor dat bezoekers dit ook doen? Door je doelgroep te kennen. Wie is jouw ideale klant? Welke problemen of vragen hebben ze? Met welke zoekwoorden zoeken ze?
De meeste mensen gaan door een aantal fases in hun zoektocht: de bewustzijn fase, de afwegingsfase en de beslissingsfase. Dit noem je de customer journey of de marketing funnel. In elke fase hebben mensen andere behoeftes. Ze zijn nog op zoek naar informatie over een product. Of ze zijn aan het kijken bij wie ze het willen kopen. Door content te creëren voor elke fase zorg je ervoor dat je een optimaal bereik krijgt.
Bij SEO gaat dus om de onbetaalde (organische) termen. Je hoeft niks te betalen om bij deze resultaten te verschijnen. Bij SEA moet je wel betalen om in deze resultaten te worden getoond.
Er zijn een hoop redenen om te beginnen met SEO. Ik leg 8 belangrijke redenen om te beginnen met SEO hieronder uit.
Als je ervoor kiest om SEO uit te besteden kost dit geld. Dat is een feit waar je nou eenmaal niet omheen kan. Maar wat erg belangrijk is om te weten is dat het ook een investering is. Want het doel is conversie: geld verdienen. En als je SEO goed toepast, dan verdien je meer dan je investering terug!
Want wist je dat een SEO traject kan bedrijven 50%, 100% of zelfs 200% meer leads opleveren in een jaar? Dus kleine investering voor nu, grootse resultaten later. Zie SEO daarom als een langdurige investering.
Wil je SEO zelf toepassen? Ik help je op weg.
SEO is voor langere termijn is. Bij een Google Ads campagne verdwijn je gelijk uit de resultaten, wanneer je stopt met betalen. Daarom heb ik er voor gekozen om geen SEA aan te bieden. Ik ga liever voor lange termijn succes!
Dit lange termijn succes kost tijd. Je optimaliseert je pagina’s en creëert nieuwe pagina’s waar jouw doelgroep naar zoekt. Wanneer deze pagina’s dan bovenaan in de organische resultaten van Google ranken blijven ze bezoekers opleveren voor jouw website.
Door bestaande pagina’s continu te optimaliseren of nieuwe SEO vriendelijke pagina’s toe te voegen kan het zo zijn dat hier nog maanden of jaren bezoekers van krijgt. SEO is dus voor de lange termijn.
Wil jij SEO liever uitbesteden, ik neem alles uit handen.
Een website waar bezoekers niet over gaan tot een actie en de site meteen verlaten, daar heb je niks aan. Door inzicht te krijgen wie je doelgroep is kan je hier wat aan doen. Wie is je ideale klant? Wie zijn ze? Wat doen ze? Welke behoeftes hebben ze? Welke zoekwoorden gebruiken ze?
Door een zoekwoordonderzoek uit te voeren krijg je meer inzicht in de zoekintentie van je klanten. Deze zoekwoorden verwerk je in de content van je website. En dan geschreven als antwoord op de vraag van je klanten. Jij moet laten zien dat jij je klant begrijpt en dat je de oplossing hebt.
En dan nog iets. Google wordt steeds slimmer. Hierdoor gaat SEO steeds meer over kwaliteit. Google wil de beste resultaten zien en kiest dus de beste sites uit met de beste content die aansluiten bij jouw doelgroep.
Dus wil je wil jouw website zo gebruiksvriendelijk maken voor jouw lezers. Dit doe je door content te maken waarop de lezer zit te wachten en een duidelijke structuur aan te brengen. Hierdoor ga je niet alleen beter ranken, maar de gebruikerservaring gaat ook omhoog!
Hoe meer mensen op jouw link klikt in de resultatenpagina van Google klikken na het zoeken, hoe beter. Met SEO kun je deze zo hoog mogelijk maken. Dit noem je de CTR: Click Through Rate.
Wist je dat de nummer 1 positie in Google krijgt 30% van het zoekverkeer binnen, nummer 2 gemiddeld 15% van de bezoekers en nummer 3 rond de 7%?
Maar hoe verhoog je de CTR? Simpelweg door content te schrijven waarin de antwoorden staan waar jouw doelgroep naar zoekt. Door zoekwoorden te gebruiken die hierbij horen en door aan je on-page SEO te werken. Gebruik een juiste H1, H2 structuur en gebruik plaatjes met een alt tekst. Zorg dat de metadata interesse opwekt bij de lezer, laat duidelijk zien waar jouw artikel over gaat. Oh ja, beloof niks wat je niet waar kan maken! Bezoekers zijn leuk maar als ze je pagina gelijk weer verlaten heb je er nog niks aan.
Wil jij goede content en metadata?
Hoe hoger je rankt in de zoekresultaten, hoe meer vertrouwen je wekt bij een zoeker. Mensen denken namelijk dat als jij bovenaan staat in Google, je het als bedrijf waarschijnlijk wel goed doet. Gek genoeg werkt het nou eenmaal zo. Stukje psychologie. Maar het zorgt ervoor dat je betrouwbaar over komt.
Dit zie je ook terug in de CTR van deze positie. Een nummer 1 positie in de organische zoekresultaten ligt 12% hoger dan die bij de nummer 1 positie van een advertentie.
Je sales afdeling kan ook veel aan SEO hebben! Want door gebruik te maken van SEO versterk je ook je andere marketingmiddelen die je inzet. Online of offline.
Want stel je voor. Jouw bedrijf heeft een advertentie in de krant of op social media staan. Dan is het wel zo handig dat wanneer ze je opzoeken via Google of een andere zoekmachine dat je ook te vinden bent.
SEO heeft zelfs zin al je een fysieke winkel hebt. Mensen zoeken bijvoorbeeld ‘binnenzonwering in de buurt’ op en vinden je website. Nadat ze je website hebben bekeken kiezen ze ervoor om langs te gaan in een winkel. Hierdoor krijg je nog meer bezoekers in je fysieke winkel.
Wil jij inzicht krijgen in de zoekintentie van je doelgroep?
Tijdens een SEO-traject worden de resultaten altijd bijgehouden. Want het is belangrijk om te weten of de SEO activiteiten ook iets opleveren. Door precies in de gaten te houden wat het aantal bezoekers doet, welke pagina’s goed ranken en welke minder weet je precies hoe je website ervoor staat. Ben je aan het groeien of niet? Hierdoor weet je ook wat werkt en wat niet. Je kan je SEO traject hierop aanpassen zodat je de beste resultaten kan behalen.
Als je als bedrijf niet investeert in SEO zal je achterblijven op je concurrentie. En misschien word je straks helemaal niet meer gevonden door de doelgroep. Zonde dus. Al helemaal wanneer je concurrentie nog niet met SEO bezig is. Juist dan heb jij een goede kans om hoog te ranken op belangrijke zoekwoorden. Dit is een kans om jouw bedrijf snel te laten groeien.
En als je concurrenten er wel mee bezig zijn? Dan onderzoeken ik toch gewoon waar zij goed op scoren. En zetten wij ook daar op in. Alleen hopelijk net wat beter!
En wat heel vaak nog niet gedaan wordt door je concurrenten: lokale SEO. Lokale SEO is een klein onderdeel van SEO. Maar het brengt veel kansen met zich mee. Als je dit ook aanpakt dan word je lokaal goed gevonden. Denk aan je Google My Business pagina of aan een speciale landingspagina. Alleen als je hiermee bezig bent geweest word je lokaal goed gevonden. Zonde om deze markt over te slaan als lokaal bedrijf!