Een audit klinkt als iets saais en iets wat vreselijk lang duurt. Nou, dan heb ik meteen goed nieuws! Het is namelijk eigenlijk meer een website scan. En de resultaten? Die heb je binnen 3 werkdagen en het kost je niks! Nou ja, op wat leeswerk na dan. En wat nog fijner is, je kan er ook meteen aan de slag. Je ontvangt van mij namelijk een duidelijk rapport waarin alle gegevens staan van de volledige audit met verbeterpunten of aandachtspunten!
Wat is een SEO website audit?
Een SEO website audit, een website scan of SEO audit. Allemaal termen voor hetzelfde. Verwarrend eigenlijk, toch? Laten we maar meteen beginnen met vertellen wat zo'n audit überhaupt is. In dit artikel leg ik het je graag uit.
Net als bij een audit voor organisaties onderzoeken we de betrouwbaarheid en het functioneren van jouw website. Het doel van dit onderzoek is om je website op verschillende punten te verbeteren zodat zoekmachines jouw website beter kunnen controleren. Optimaliseren dus!
Hoe scoort jouw website op SEO?
Tijdens deze scan wordt je website gecontroleerd tientallen punten:
- Veiligheid: Het begrijpen van http- en https-problemen is essentieel om jouw website veilig te houden. We beginnen met het controleren van uw SSL-certificaat.
- Snelheid: Snel ladende websites hebben de voorkeur van zowel zoekmachines als gebruikers. We gaan op zoek naar eventuele problemen die jouw website vertragen.
- Gebruiksvriendelijkheid: De beste websites hebben een laag bouncepercentage en een hoog conversiepercentage omdat ze gebruiksvriendelijk zijn.
- Lokalisatie: Help gebruikers bij het vinden van de juiste taalversie van uw website. Tijdens de websitescan gaan we op zoek naar problemen met hreflang- en HTML-taal.
- Crawlen: Maak het voor crawlers gemakkelijk om jouw site te scannen en te indexeren, zodat deze de beste kans heeft om hoog te scoren.
- HTTP status code: Voor een betere gebruikerservaring en een hogere ranking in zoekmachines, is het van belang dat alle belangrijke pagina's de juiste statuscode retourneren.
- Dubbele content: In een notendop betekent dit dat dezelfde pagina toegankelijk is via twee verschillende URL's. Zoekmachines zien dan twee of meer pagina's met dezelfde inhoud. En daarmee is je inhoud niet langer meer uniek, iets waar Google erg veel belang aan hecht.
- Redirects: Om de linkwaarde te maximaliseren, controleren we de omleidingen om er zeker van te zijn dat je gebruikers naar de juiste pagina stuurt.
- Interne/externe links: Link naar de juiste pagina's om uw autoriteit te vergroten, hoger te scoren en meer verkeer te krijgen.
- Content: Teksten van hoge kwaliteit vergroot je kansen om goed te ranken in zoekmachines. We controleren de tekststructuur, het aantal woorden en andere technische parameters om succes te garanderen.
- Titels: Verbeter je titels van alle pagina's op je website om gebruikers en zoekmachines te helpen de juiste inhoud te vinden.
- Omschrijvingen: Goede meta beschrijvingen, ofwel meta descriptions, zorgen ervoor dat mensen willen doorklikken op het resultaat wat ze zien in zoekmachines. Het is een korte pitch die je pagina beschrijft en dient om mensen te verleiden op jouw site te klikken.
- Afbeeldingen: Als je geoptimaliseerde afbeeldingen gebruikt van hoge kwaliteit die er ook nog eens goed uitzien en snel laden, trek je de aandacht van gebruikers. Er wordt gezocht naar afbeeldingen met ontbrekende alt-tekst en afbeeldingen die te groot zijn.
- JavaScript: JavaScript wordt gecontroleerd of je jouw bezoekers een dynamische en interactieve ervaring kan bieden zonder dat het de laadtijd van jouw website vertraagt.
- CSS: Tijdens het laden van een pagina kan een kapotte CSS een probleem zijn voor zoekmachines. Door geoptimaliseerde CSS-bestanden te gebruiken, houd je jouw site netjes en aantrekkelijk.
Als al deze punten gecontroleerd zijn heb ik inzicht over de SEO prestatie van jouw website. Ik kan me nu voorstellen dat er termen tussen zitten waar je nekharen misschien wel rechtop van gaan staan omdat je geen flauw benul hebt waar het nu eigenlijk over gaat. Geen zorgen, dat hoeft ook niet! Juist daarom ben ik er om het voor jou allemaal simpel uit te leggen. Voor mij is het dagelijkse kost en iets wat ik ontzettend leuk vind om te doen!
De drie pijlers van SEO
Maar goed, ik heb nu kort uitgelegd wat een website audit (of scan) is en waar wat we dan allemaal onderzoeken. Nou ja, wij onderzoeken niet alles zelf. Daar gebruiken we een handige tool voor. Deze software kijkt naar de drie pijlers van SEO:
- de technische kant van je website
- de betrouwbaarheid van je website
- de content op je website
Als de scan afgerond is heb krijg je een mooi overzicht van wat er allemaal goed gaat en klopt aan je website. Maar helaas komen er altijd nog verbeterpunten of zelfs fouten naar voren waardoor je website misschien trager is, minder bezoekers trekt of bijvoorbeeld te weinig tekst heeft. Maar die verbeterpunten en fouten zijn meestal eenvoudig op te lossen! Je ontvangt van ons een rapport waarin alle problemen beschreven worden.
Eerlijk? Problemen met de techniek zou ik zelf ook niet kunnen oplossen want ik kan niet programmeren. Dus dat schuif ik door naar programmeurs. Want zij hebben wel verstand van alle techniek van een website. Mijn passie en kracht ligt bij de inhoud van website pagina's: zoekwoorden, content, titels en beschrijvingen.
Waarom is een website audit nodig?
Doel van elke website is dat je gevonden wilt worden met je diensten of producten. Je wilt hogere posities dan je concurrenten in de zoekresultaten. Zo simpel is het.
Maar dan moet je er ook voor zorgen dat je website geen verstoppertje speelt voor Google. Want Google komt regelmatig een kijkje nemen op je hele website. Maar als er bijvoorbeeld een fout op een webpagina staat heeft Google moeite om deze pagina op de juiste manier te beoordelen. Dit kan grote invloed hebben op een ranking factor. Uh, ranking factor? Dat is weer een ander woord voor de pijler van de SEO die we hierboven genoemd hebben. Alleen Google noemt dit ranking factors.
Maar goed, geen verstoppertje spelen dus. Een website verbeteren heeft altijd een positieve invloed op je posities in de rankings van Google! Je website wordt weer zichtbaar in de zoekresultaten. En laten we dat nou graag willen bereiken. Dat je online vindbaarheid vergroot wordt, je meer verkeer krijgt op je website en vooral, dat je bezoekers je diensten of je producten gaan kopen.
Hoe vaak moet je een website audit doen?
Een SEO scan hoef je niet elke week te doen, 2 tot 3 keer per jaar is voldoende. Zie het maar als een soort APK om je website te verbeteren. Als je regelmatig onderhoud pleegt draait het weer als een zonnetje! En door meerdere audits met elkaar te vergelijken kan je eenvoudig en overzichtelijk de voortgang meten.
Ook niet onbelangrijk, Google ziet dat jij je website goed onderhoud. Met alle SEO verbeteringen die jij doorvoert in je content en aan de technische kant, verhoog je jouw score bij Google. Dat is belangrijk om je betrouwbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en je autoriteit te vergroten. Dat zal je terugzien in de resultaten. Google beloont je er als het ware voor.
Optimaliseer de prestaties van jouw webpagina's
Zodra je het gratis auditrapport ontvangen hebt kan je zelf met het resultaat aan de slag gaan om je website te verbeteren. Ga voor hogere rankings in de zoekresultaten van zoekmachines dan de websites van je concurrenten! Maar belangrijker nog, zorg ervoor dat je jouw website weer betrouwbaar en technisch in orde is!
Vind je het lastig om je website zelf te optimaliseren?
Dat kan ik me voorstellen. Het is namelijk best veel werk. Naast het technische gedeelte is er vaak ook veel te optimaliseren wat je teksten op je website betreft. Vooral als het gaat om het aanpassen van de titels, omschrijvingen, H1, H2. Want probeer maar eens bij alle onderwerpen op je webpagina's de goede zoekwoorden te vinden en deze er dan ook weer in te verwerken. Waarom? Omdat je titels, beschrijvingen en teksten moeten aansluiten bij de zoekopdrachten die mensen gebruiken. Want juist dan verschijnt het onderwerp van jouw webpagina hoger in de rankings van de resultaten van een zoekmachine.
Dit kan ik allemaal voor je doen. Sterker nog, ik ga dan nog een stapje verder. Ik voer nog een extra onderzoek uit: een zoekwoorden onderzoek. Meer daarover schreef ik al in dit blog waarin ik uitleg hoe een zoekwoorden onderzoek werkt. Helaas kan ik dit niet gratis voor je doen, daar ben ik heel eerlijk in. Maar als je er interesse in hebt, neem gerust contact met mij op voor de mogelijkheden!
Een zoekwoorden onderzoek in het kort
Ik bekijk alle onderwerpen op je website pagina's. Dit kan je ook wel een content audit noemen. En dan zoek ik vervolgens daarbij de goede zoekwoorden. Deze zoekwoorden sluiten ook aan bij het doel van zoekopdrachten die gebruikt worden: de customer journey. Want niet alle mensen zoeken met hetzelfde doel. De een is echt nog op zoek naar algemene informatie over jouw product en dienst terwijl een andere allang precies weet wat hij zoekt. De kans is groot dat ze daarvoor allebei een ander zoekwoord in hun zoekopdracht bij Google zullen gebruiken. Maar nu wijk ik af van het onderwerp waar het echt om gaat in de basis: het optimaliseren van je website! Maar goed, als je dat echt wilt dan heb je ook wat.
UX verbeteren
Als je alle aandachtspunten oplost die uit een website audit en een content audit naar voren komt oplost, dan zal de UX (User Experience) van jouw website verbeteren. Je pagina's laden bijvoorbeeld snel, maar ook de informatie die je per pagina aanbiedt zal relevant zijn. Je bezoekers zullen sneller vinden waar ze naar op zoek zijn. Hoe fijn is dat! En op basis van historische gegevens kunnen we monitoren of alle aanpassingen ook geholpen hebben en waar we eventueel nog extra aandacht aan moeten besteden. Denk hierbij aan een individuele pagina als "over ons". Dit noem je ook wel onpage optimalisatie. Kan ik ook voor je doen!
Ben jij klaar om je website te verbeteren?
Verbeter je online aanwezigheid, start met een gratis SEO audit en ontdek alle mogelijkheden en groeikansen die je website je nog kan bieden! En als je er zelf niet uitkomt, weet dat ik er voor je ben!
Succes!