Woorden, woorden, woorden.
We schrijven ze, lezen ze, spreken ze en horen ze elke dag. Maar het vermogen van woorden om ons te overtuigen, ons emotioneel te raken, glipt onopgemerkt onder de radar. Er is kracht in woorden nodig om te kunnen overtuigen.
Overtuigende woorden zijn de basis van copywriting. We weten (althans in theorie) hoe belangrijk het is om het juiste te schrijven op het juiste moment voor de juiste mensen. Maar welke specifieke woorden zijn beter dan andere in het raken van ons? Welke woorden triggeren om tot een handeling over te gaan? Welke woorden zijn krachtig genoeg dat ze emoties oproepen om zo de doelgroep aan te sporen tot de gewenste actie (inschrijven, aankoop, informatie opvragen, offerte aanvragen)?
Voor website teksten zijn deze power woorden een essentieel onderdeel om de aandacht van je doelgroep te winnen. Ze zorgen onder andere voor:
- Het verbeteren van conversies
- Het vergroten van interacties met je doelgroep
70 overtuigende woorden
Als je op zoek bent naar deze krachtige en overtuigende woorden, ben je hier aan het juiste adres. Voordat je een woordenboek tevoorschijn haalt om je verzameling op te fleuren, kun je overwegen deze 70 beproefde overtuigende woorden te gebruiken. Hieronder vind je aantal voorbeelden van overtuigende woorden die aansporen tot actie.
Algemene overtuigende woorden die altijd werken:
- Jij/jou
- Gratis
- Omdat
- Onmiddellijk
- Nieuw
Overtuigende zinnen die aanmoedigen om mee te doen:
Deze bemoedigende zinnen creëren een gevoel van gemeenschap. Wanneer een lezer ze ziet, voelen ze een gevoel van saamhorigheid, alsof ze deelnemen aan iets dat groter is dan zijzelf.
- Word nu lid
- Koop nu
- Schrijf nu in
- Krijg direct toegang
- Gegarandeerd resultaat
Zinnen om twijfels weg te nemen:
Deze overtuigende woorden en zinnen creëren een gevoel van veiligheid. Het meest krachtige deel van deze groep is het verbazingwekkende effect dat ze hebben op de persoon die leest. Ze creëren vertrouwen.
- 100% tevredenheidsgarantie
- Best verkopende
- Onderschreven door
- Geen vragen gesteld
- Resultaten
- 30 dagen geld terug
- Eenvoudig
- Levenslang
- Geld terug
- Geen verplichting
- Geen vragen gesteld
- Geen risico
- Geen verplichtingen
- Officieel
- Privacy
- Beschermd
- Bewezen
- Kracht
- Terugbetaling
- Onderzoek
- Zeker
- Getest
Overtuigende woorden die aanzetten tot delen en betrokkenheid:
Wil je mensen laten reageren, leuk vinden, delen of ergens op klikken? Deze woorden en zinnen maken je teksten aantrekkelijker en deelbaarder. Gebruik deze woorden om betrokkenheid bij jouw lezer aan te wakkeren!
- Geheim
- Vertel ons
- Inspireer
- Nemen
- Helpen
- Promoten
- Toenemen
- Creëren
- Ontdekken
- Deel
Woorden die een gevoel van urgentie creëren:
Misschien verkoop je een geheel nieuwe cursus, product of dienst. Of heb je een seizoensgebonden of tijdelijke aanbieding. Gebruik deze woorden, zodat jouw lezer de urgentie en het belang voelt om snel actie te ondernemen!
- Beperkt aanbod
- Nog maar een paar plekken vrij
- Twijfel niet
- Tijdelijk
- Exclusief
- Aanbieding beperkt geldig
- Alleen vandaag
Zinnen die exclusiviteit impliceren:
Exclusiviteit is alsof je deel uitmaakt van een club. Je wilt er deel van uitmaken omdat anderen meedoen. Er is een extra beetje sociale druk wanneer je exclusiviteitsbewoordingen gebruikt, en het helpt bij het nemen van beslissingen en acties voor de lezer.
- Alleen leden
- Inloggen vereist
- Klasse vol
- Lidmaatschap nu gesloten
- Vraag om een uitnodiging
- Meld je aan
- Exclusieve aanbiedingen
- Word een insider
- Wees een van de weinigen
- Krijg het voor eerste
- Hoor het als eerste
- Dien je aanvraag in om lid te worden
- Alleen beschikbaar voor abonnees
Zinnen en woorden die de interesse van mensen wekken:
Je zult de hele tijd variaties van deze woorden zien opduiken in verkoopteksten omdat ze effectief interesse wekken, vertrouwen wekken, betrokkenheid opwekken, de lezer erkennen, een gevoel van urgentie creëren of tot actie aanzetten.
- Even voorstellen
- Bonus
- Onmiddellijk
- Stel je voor dat
- Leer meer
- Tijd besparen
- Speciaal
- Magie
Een korte waarschuwing
Ik kan dit niet genoeg benadrukken. Je moet begrijpen waarom deze woorden overtuigend zijn en je ze moet gebruiken in contexten die logisch zijn voor jouw publiek en merk. Als je ze verwerkt in elk stukje tekst dat je maakt zonder een doel, zul je snel zien hoe ongeloofwaardig ze kunnen zijn.
Als schrijver lees ik veel. Van e-mails en blogs tot websites en boeken, ik lees, studeer en leer. Eigenlijk ben ik continu aan het leren. Wat ik heb ontdekt, is dat je kunt zien wanneer een schrijver te hard zijn best doet om te verkopen, op te vallen of de stem van iemand anders weerspiegelt.
Maar…
... alleen omdat iemand die enorm veel succes heeft geboekt en bovenstaande termen te pas en te onpas in zijn berichten gebruikt, betekent dat niet dat jij dat zou moeten doen.
... alleen omdat iemand met een enorme aanhang hun lezer aanspreekt met "hey", betekent dit niet dat jij dat zou moeten doen.
…gewoon omdat een succesvolle motiverende spreker of coach de uitdrukking "DOE HET NU!" gebruikt, betekent niet dat je dat moet doen.
Zie je waar ik op doel?
Als je schrijft, schrijf dan hoe je spreekt. Je hoeft je schrijfstijl niet te forceren of te faken. Je hebt geen enorme woordenschat of perfecte grammatica nodig. Het is jouw merk en bedrijf, en het moet jou weerspiegelen. Door te schrijven zoals je spreekt, maak je het jouw lezers gemakkelijk om het te volgen. Het enige dat je hoeft te doen is jouw eigen stem aan te spreken en een duidelijk doel voor jezelf te stellen.
Raak dus niet ontmoedigd als je het gevoel hebt dat je soms dezelfde basiswoorden en -zinnen gebruikt die iedereen gebruikt. Dit komt omdat veel van deze zinnen vaak voorkomen en omdat ze simpelweg werken. De overtuigende woorden hierboven worden gebruikt om duidelijk te communiceren en de aandacht vast te houden. Vaak zijn de meest effectieve en overtuigende woorden ook de eenvoudigste.
Als je stopt met het lezen van deze blog met een groot "ah-ha!" moment, laat het dan dit zijn:
- Duidelijke teksten die vertellen wat je wilt dat jouw lezer weet, heeft de grootste impact.
- Onthoud: tekst bestaat om te verkopen, en duidelijkheid is koning. Als je wilt dat mensen jouw ideeën, diensten of producten kopen, moet je jouw boodschap overbrengen. En je moet het duidelijk overbrengen.
- Plaats de woorden om te overtuigen ook niet lukraak in je tekst, denk er goed over na.
- Je hebt geen indrukwekkende woordenschat of perfecte grammatica nodig om effectieve teksten te schrijven. Het beste en meest overtuigende exemplaar voelt als een gezellig gesprek met je lezer.
En weet, als je er zelf even niet uitkomt, dan sta ik voor je klaar!